Tuesday, December 30, 2008

ayam seksih Krismas 2008

Ayam.. aku kan suka ayam

Ni resepi aku ubah suai dari ayam belanda... kira golongan ayam gak kan?


Bahan utama mestilah ayam kan? Pastikan ayam tu seksih dan cun. Ayam aku kurang cun sket sebab ada luka kat tangan dia.. tapi janji ayam lah kan.

Kalau ayam tu ayam beku, biarkan dulu dalam suhu biasa. Kang beku-beku di bakar keluar air jer. Aku biarkan semalaman nak bagi dia dalam room temperature. Basuh luar dalam dan keringkan.






Untuk isi dalam, aku guna bawang, lobak merah, capsicum dengan seleri. Kalau nak ikut resepi asal guna parsley daun ketumbar kan? Rasanya la.. tapi sebab aku tak jumpa, aku guna capsicum dengan seleri. Potong-potong.





Guna minyak zaitun atau mentega, sapu bahagian dalam ayam. Perah separuh biji lemon dalam bahagian ayam tu dan masukkan sayur-sayuran yang dah dipotong tu. Sumbat bontot ayam dengan aluminium foil, tak mahu isinya terkeluar. Sapu bahagian luar dengan mentega atau minyak zaitun. Letak garam dan lada hitam.Ikat kaki ayam dengan kepak. Telangkupkan untuk dibakar. Kalau terlangkup bahagian dada ayam tak kering sangat sebab jus ayam akan ke situ.





Bakar dalam oven selama setengah jam dalam suhu 200C, lepas setengah jam turunkan suhu hingga 160C dan bakar selama 2 jam. Tapi cek la kalau dah masak. Potong tepi sikit kalau nak tengok dalamnya dah masak ke belum. Bukak ikatan dan baringkan ayam. Sedia untuk dimakan lah tu






Ayam bakar biasanya dimakan dengan sayur bakar.
Buat sayur bakar ni pun senang aje. Kuantiti ikut suka.
1- Bawang besar sebiji dipotong empat
2- Lobak merah dipotong besar
3- Kentang dibasuh dan dipotong empat or dua
5- Capsicum potong besar
6- Parsnip. Aku rasa bukan lobak putih sebab parsnip ni manis rasanya. Potong besar gak.
Masukkan semua dalam dulang pembakar yang dah disapu mentega.Letak dua sudu besar golden syrup tapi aku rasa boleh ganti dengan madu kot. Letak satu sudu besar air panas. Lambung-lambung sayur tu bagi serata dah tu bakar dalam oven suhu 160C selama sejam. Cek la kalau agak2 kentang dah masak tu boleh lah keluarkan. Makan dengan ayam.

Untuk Sos ayam pula aku guna minyak ayam tadi. Masak balik campur dengan epung jagung dan setengah cawan air. Letak thyme dan rosemary hahahahha tak dak? guna ajelah mixed herb. Letak garam letak lada hitam secukup rasa. Masak jaga-jaga jangan bagi berketul. Agak-agak dah masak tu, masukkan dalam blender dan blend. Guna hand blender senang sikit.

AMARAN
Resepi ni aku ubah suai ikut suka hati aku jadi ubah suailah ikut sukahati korang juga. Biasalah kalau tak sedap tu gunalah sos cili kan hahahaha... tapi ayam jarang jer tak sedap.




1 comments:

sabiqahAnuar said...

hi saya sgt minat nk buat..nk pakai turkey, tp klu isi dalam tu saya bubuh kentang sket lei tak? hehe sb maalas nk wat sayur bakar tu =)