Tuesday, September 8, 2009

Ikan Tiga Rasa

Bahan utama [penting neh...]

  1. Ikan [takleh guna ayam nanti tak jadik ikan tiga rasa]

Bahan 1 [cencang sampai alusssss]
  1. 10 ekor bawang putih
  2. Halia [agak² lam besar seruas jari manisah


Bahan 2 [pun cencang sampai puas...]

  1. 10 tangkai cili padi
  2. 3 bijik bawang merah
  3. setengah kuntum bunga kantan

bahan 3 [sos]
  1. pes tomyam dalam setengah sudu makan [kalau banyak... pedasnya agak melampau]
  2. 6 sudu makan sos cili [aku guna bolakim, megi punya.. tak beh pasal ada sikit rasa masam]
  3. [kalau ada, tambah sikit dalam sesudu makan sos cili siam yang berwarna jingga tu - cap sampan, cap itik tak beh]

bahan 4 [perasa]

  1. 7 sudu teh gula [gula saja, sudu ngan teh, tak perlu masuk sekali...]
  2. 2 sudu teh aji no {buleh kalau nak kurang, kurangkan sekali pes tomyam ngan lada} [ajino saja, teh ngan sudu tak yah...]
  3. 1/2 sudu teh garam [garam saja, teh ngan sudu tak yah masuk gak...]
  4. air [stok ayam lagi bagus] sikit je... nak bagi perasa nih sebati ngan sos tu...
Bahan last...
  1. air limau nipis dalam 2-3 sudu makan
  2. setangkai dua daun ketumbar/pakci [yang bau macam kumbang busuk tuh]

minyak untuk menggoleng... [agak-agak nak tenggelamnya kapal van der wijck semua bahan yang dicencang tuh...

caghe-caghe...

Goreng ikan. [petua- celup jari yang kebasahan dalam bekas garam alus tu, renjis kan jari jemari ke udara, kemudian, sapu kat ikan tu... tak nak bagi bodi ikan tu angus...]
{ikan kalau nak belah dua, buang tulang tengah, satu cara celupkan dalam tepung dulu, tapi nanti korang rasa muak pulak, satu cara lagi, cucuk ngan lidi bagi tegak badan ikan tu}


caghe-caghe bikin kuah...

  1. memula moon panaskan minyak...
  2. tumis bahan satu, bila bau sudah terbit seperti mentari subuh.. masukkan bahan 2... pun sampai baunya terebit...
  3. kendian, masukkan sos, pes tomyam [dan sos cili siam tu kalau ada],
  4. bila dah agak masak, masukkan gula, garam, dan ajino, berserta air, kecikkan sikit apinya, tidak korang kena kacau ngan antu jangan berenti, takut berkerak pulak kang...
  5. bila agak-agak rasanya dah sekata, masukkan air limau nipis, bila dah hampir nak masak, masukkan hirisan daun ketumbar tadi...
  6. tunggu sekejap... wahai kasihh....
  7. angkat. tuangkan kat atas ikan yang telah diguring terlebih dulu...


NotaKakiMakan
  1. sukatan aku main agak pasal kat sudu sukatan tu saiznya kecik amat... besar kuku jari kelingking [gula=12 ajino=4 garam=2]
  2. sudu untuk sos pulak, dulu aku guna sudu yang orang guna untuk air laici tu.. yang ada kaler oren, merah, biru segala... [dalam 12 sudu]
  3. air limau pulak, aku guna senduk yang tangkainya tegak tuh.. dalam satu senduk [kecik saja saiznya, agaknya lam dua sudu makan kot...]
  4. buleh gak kalau tak nak guna ikan, dulu, aku tuang kat atas telur dadar kosong je... [jadik telur tiga rasa la...]

Pentingg!!!!!

Kalau ko buat tak jadik, nanti akan jadi ikan 4 rasa... {rasa tak puas ati...]

Ooitt.. wari wari.. hari tu, pasal ada sikit masalah masa buat nambering tuh, aku dah tulih gula tu, tapi didilitkan pulak oleh menatang blogger neh... gomenasai!!


7 comments:

mudin001 said...

aku tambah satu rasa lagi... rasa lapar, hehheh!

achik said...

hahaha.. gelak je baca resepi nih..

pa'chik bila nak bukak kedai makan??? hehe ;)

Pa'chik said...

din,
aku muskel neh... mudin masuk blog resepi neh..
elok la, nanti bini bersalin.. buleh masak sendiri... kekekek...

achik,
dulu masa aku keje kat kedai makan, hari jumaat mesti aku yang bukak...

Pa'chik said...

lupa.. ikan tiga rasa ni, ada banyak jenis, orang lain pakai serai, aku pilih bunga kantan, pasal bau dia lagi sedap...
sesetengah resepi, bebawang, tak dicincang...
ada yang kaler putih, lebih kurang sama, cuma takde sos, dan dipekatkan ngan tepung jagung, dan ada lah sejenis dua sayur cam bunga kobis, keret ke... kalau aku, guna sos tiram.

aku letak yang ni,pasal aku paling suka yang ini...

zwitterion said...

semangat baca resipi ni..lagipun sekarang berenti kejap mkn segala keturunan ayam..makan ikan je la..
tapi tak tahan, baca resipi sambil sengih2 sbb tahan gelak.

Pa'chik said...

aku tau ko takleh makan ayam la aku letak resepi neh... kekekekesian... hikhikhik..

Anonymous said...

Nampak macam sedap aje ni.